У центрі Квітчиної повісті стоїть селянська дівчина. Маруся, з погляду
автора, - цілком ідеальний персонаж.
Як же письменник змальовує образ Марусі? Кілька разів він дає героїні широку
авторську характеристику або характеризує її устами інших персонажів. Насамперед
він детально окреслює привабливий портрет героїні – сільської красуні, виходячи
з народного ідеалу дівочої краси: «Висока, прямесенька, як стрілочка,
чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, бровоньки, як на шнурочку, личком
червона, як панська рожа, що в саду цвіте, носочок так собі пряменький з
горбочком, а губоньки, як цвіточки, розцвітають, і меж ними зубоньки, неначе
жарнівки, як одна, на ниточці нанизані».
Характеристика Марусі значною мірою походила від народних етичних і
естетичних ідеалів. Дівчина «на все село була і красива, і розумна, і багата,
звичайна та ще к тому тиха, і смирна, і всякому покірна».
Однією з найголовніших позитивних якостей людини народ вважав працьовитість.
Ця риса притаманна й Марусі, яка була «до усякого діла невсипуща»: «… а що
роботяща! І на батька, і на матір, і на себе пряде, шиє, миє, і сема усе одна,
без наньмички, і варить, і пече».
Праця в повісті навіть виступає засобом розкриття настрою, переживань
героїні: добрий настрій Марусі виявляється насамперед у тому, щов її руках
робота аж кипить; важкий настрій дівчини (після від’їзду Василя) виявляється в
тому, що в неї й руки до роботи не стоять.
Надмірна чутливість і сльозливість Марусі йде від впливу сентименталізму. Типовим
для сентиментальних творів кохання з першого погляду, і оте передчуття, якоюсь
вищою силою підказане Марусі при розставанні, - що вона не дочекається
коханого, що він знайде її в могилі.
Є в характеристиці героїні чимало художніх мазків, які вдало оживляють цей
дещо іконописний образ, роблять його рельєфнішим, реалістичнішим. Так, за всієї
своєї скромності й правдивості, Маруся, намагається «викрутитися» перед матір’ю,
приховуючи свої зустрічі з Василем. Або так само, як повелася б і інша, «живіша»,
дівчини, Маруся «захилившись за матір, щоб батько не бачив, як ясочка, дивилась
на свого Василечка» чи мило схитрувала перед Оленою, нібито забула у Василя
свою покупку і повинна повернутися ще раз до нього.
В образі Василя письменник намагався втілити найхарактерніші риси кращого
парубка, такого хлопця, який був би гідним Марусі. Характеризуючи Василя,
письменник також багато в чому виходить з народних критеріїв. Василь – «хлопець
гарний, русявий, чисто підголений; чуб чепурний, уси козацькі, очі веселенькі,
як зірочки; на виду рум’яний, моторний, звичайний; жупан на ньому синій і
китаєва юпка, поясом з аглицької каламайки підперезаний, у тяжинових штанах,
чоботи добрі, шкапові, з підковами». Він дотепний, розумний, працьовитий,
чесний, правдивий, щирий у почуттях. Саме таких парубків поважали в народі.
Образ Василя схематичніший, менш розроблений, ніж образ Марусі. Образ Василя
позначений рисами сентименталізму, що виявляються в надмірній афектації (афектація – неприродність, штучність у поведінці,
манерах, піднесеність у мові) його почуттів, у перенасиченій ліризмом,
пестливими словами мові парубка, в його смертельній тузі за коханою.
Немає коментарів:
Дописати коментар