Фабулу байки «Бджола та Шершень» складає діалог, у ході якого розвивається
головна колізія – «протиставлення чесної праці й паразитування» (визначення В.
Шевчука).
На передньому плані зображення – Шершень, образ брутального і
злодійкуватого нероби, який грубо звертається до Бджоли: «Скажи мені, Бджоло,
чого ти така дурна?», не розуміючи, як можна собі на шкоду робити добро іншим.
Алегорія Бджоли полягає в протилежному: для неї «… незрівнянно більшу радість дає
збирати мед, аніж його споживати».
Підсумовуючи, автор дає пряму характеристику цим персонажам: «Шершень –
образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого й народжені на те, щоб їсти і таке
інше. А Бджола – герб мудрого чоловіка, який у спорідненій праці трудиться».
Свій висновок байкар поширює за рахунок моделювання діалогу з мисливським
псом, посиланнями на кота чи бджолу, які найбільшу втіху мають тоді, коли
доклали значних зусиль до продукту своєї праці. На підтвердження цієї істини
письменник вдається до афористичного виразу: «Солодкі тоді труд тілесний,
терпіння тіла й навіть смерть, коли душа, володарка людини, насолоджується
спорідненою собі працею».
Однак філософ не задовольняється доведеною істиною, а намагається
встановити, «що то значить – жити за призначенням», й бере собі в помічники
«древнього Епікура», який сказав: «Вдячність моя блаженній натурі за те, що
потрібне зробила неважким, а важке – непотрібним».
Виходить, жити за призначенням – це діяти відповідно до своїх здібностей і
можливостей, бо так задумав Творець. Отож смисловий потенціал байки «Бджола та
Шершень» набагато вагоміший від того висновку, який випливає з першого враження
від прочитаного.
Література:
Ситченко А. Григорій Сковорода. Байки харківські. Матеріали до уроків.
Закінчення // Українська література в загальноосвітній школі.- 2009. - №10. –
С. 21-25.
Немає коментарів:
Дописати коментар