Василь Симоненко |
Та все ж провідна роль у творенні образної експресивності поетичного тексту належить метафорі. Поетична мова шістдесятників відзначається яскравою, самобутньою образно-метафоричною насиченістю, що є свідченням витонченого чуття слова, вміння знайти найбільш вдалі й доречні засоби для вираження своїх думок, почуттів.
Особливістю метафор В.Симоненка є їх тісний зв'язок із фольклорними традиціями образотворення, який полягає в антропоморфізації природи, тобто наділенні її властивостей, притаманних людині:
І вже задихалося літо,
І зітхали вітри у траві,
І колосся, промінням политі,
Ворушилися, мов живі.
Тільки обрій моргав суворо,
Де тополі, немов списи,
Підняли свої вістря вгору
На сторожі цієї краси.
І зітхали вітри у траві,
І колосся, промінням политі,
Ворушилися, мов живі.
Тільки обрій моргав суворо,
Де тополі, немов списи,
Підняли свої вістря вгору
На сторожі цієї краси.
Також слід відзначити, що в пейзажній ліриці автор більш тяжіє до використання розгорнених метафор, які в своєму складі містять кілька метафоризованих компонентів, що дає змогу охопити більший семантичний простір у висловлюванні:
Довго спали вітри у ярах на припоні,
Довго тиша гнітюча полями повзла,
І стояли дерева німі на осонні,
Знемагала в пилюці вечірня імла.
Довго тиша гнітюча полями повзла,
І стояли дерева німі на осонні,
Знемагала в пилюці вечірня імла.
Подекуди лексичними матеріалом для побудови метафор В.Симоненка слугують знижені слова:
Небо скуйовджене і розколисане
Дрантя спустило на темні бори.
Сонного місяця сива лисина
Полум’ям сизим горить.
Дрантя спустило на темні бори.
Сонного місяця сива лисина
Полум’ям сизим горить.
Своєрідним ключем до розуміння такого настрою вірша є сама назва цитованої поезії – «Осінній дисонанс». Ліричний герой у розпачі, його почуття контрастують із картинами щедрої осені. Героя не зворушує навколишня краса, тому автор при описі природи вдається до просторіч.
У деяких випадках вживання метафор допомагає підсилити іронічність звучання поезії:
І чи прийде під ваші кашкети
блискавицею думка дзвінка:
в космос крешуть ото не ракети,
але пружні цівки молока.
блискавицею думка дзвінка:
в космос крешуть ото не ракети,
але пружні цівки молока.
Метафорою «космос крешуть пружні цівки молока» автор гірко зазначає, що новітні досягнення науки забезпечуються завдяки тяжкій праці сільських жінок-доярок.
Досить широко використовує у своїй творчості В.Симоненко генітивні метафори, які на відміну від розгорнених, є більш «економні, у стислій формі містять глибокий зміст, зберігаючи метафоричну основу»:
1. Тепер крізь обов’язків ґрати,
Крізь холод порожніх днів
Збагнув, що не вмів шукати
І ждати тебе не вмів.
2. …в серці тривога і м’якість,
На серці – думок бинти.
Крізь холод порожніх днів
Збагнув, що не вмів шукати
І ждати тебе не вмів.
2. …в серці тривога і м’якість,
На серці – думок бинти.
Як бачимо, значення наведених метафор є прозорим і зрозумілим навіть поза контекстом: «бинти думок» означає зосередженість людини на певній проблемі; висловом «ґрати обов’язків» автор наголошує на тому, що людина часто стає заручницею життєвих клопотів, через які не в змозі помітити щось суттєве і важливе для себе.
Тема наступного повідомлення: Метафори в поезії Ліни Костенко.
Література:
1. Симоненко В. Вибране. – К.: Школа, 2002. – 253с.
2. Симоненко В. Поезії. – К.: Рад.письм., 1984.
Немає коментарів:
Дописати коментар