Василь Стус |
Тема попереднього повідомлення: Метафори в поезії Івана Драча.
Функціонування метафор у творчості В.Стуса також має свою специфіку. На думку О.Тарановського, особливістю вживання даного тропа в поезії В.Стуса є те, що «це не та традиційна метафора , що в її заложенні порівняння чи зіставлення, щоб збагатити образність; це радше ота похідна, що – як у математиці функція – створює нове явище, новий світ».
Дійсно, метафоричність Стусової мови досить складна й експресивно наснажена, внаслідок чого предмети втрачають звичні обриси, набуваючи нової якості, а природні явища постають у незвичайній кольоровій гамі: «ярий набрякає гнів», «спів калиновий піднісся над водою», «ридання шиб і ринв, вурдиться печаль», «хрипне сніг», «труна обмиває душу».
Досить часто на метафорі побудовані цілі поезії:
Горить сосна – од низу до гори.
Горить сосна – червоно-чорна грива
над лісом висить. Ой, і нещаслива
ти, чорнобрива Галю, чорнобри…
Горить сосна – червоно-чорна грива
над лісом висить. Ой, і нещаслива
ти, чорнобрива Галю, чорнобри…
Мовною домінантою служить слово «горить», яке вживається в поезії п’ять разів. У поєднанні зі словами «Горить сосна – од низу догори» утворюється оригінальна дієслівна метафора, в якій ключове слово «горить» виконує образну функцію, а слово «сосна» – символічну. Тобто сосна є символом України, її матеріальне начало, яке «горить», нищиться. Асоціативне поле метафори розширюється за рахунок слів, що вказують на напрям поширення вогню, підсилюючи символічну функцію: земля (матеріальне) – небо (духовне). Ця метафора повторюється в поезії чотири рази, її асоціативне поле послідовно розширюється, підсилюючи виразний зоровий образ.
Нерідко накопичення метафор створює передчуття тривоги, жалю, збентеження, надає зображуваному предмету рис живої істоти:
Будинок той, котрого жаль будив
чи на який острішком зойку п’явся
таємний острах, млосно прихилявся
до сніжних спантеличних ґрунтів…
і віддавався часу течії,
довірившись її бентежній хвилі.
чи на який острішком зойку п’явся
таємний острах, млосно прихилявся
до сніжних спантеличних ґрунтів…
і віддавався часу течії,
довірившись її бентежній хвилі.
Як різновид метафори досить характерним для поетичної мови В.Стуса є вживання персоніфікацій, завдяки яким предмети, явища дійсності та абстрактні поняття набувають рис людини:
1. На ліктях підвелась зоря, мов породілля,
І дух мій скорчився – і корчами кричить.
2. Коле груди
І хрип прилипнув до грудей.
І дух мій скорчився – і корчами кричить.
2. Коле груди
І хрип прилипнув до грудей.
В.Стус також творить прості для «розгадування» метафори, із прозорою семантикою:
Лечу – і згораю. Заобрійний край
мене настигає, мене спостигає,
мені простягає черствий коровай.
мене настигає, мене спостигає,
мені простягає черствий коровай.
За українськими традиціями, короваєм зустрічають поважних, дорогих гостей, висловлюючи цим до них велику шану й повагу. У поезії рідний край простягає ліричному героєві черствий коровай, тобто непривітно зустрічає. Цією метафорою автор акцентує, що на батьківщині він нікому не потрібен.
Тема наступного повідомлення: Метонімія в поетичній мові шістдесятників.
Література:
1. Василь Стус в житті, творчості, спогадах та оцінках сучасників: Балтимор-Торонто., 1987.
2. Стус В. Палімпсести: Вибране. – К.: Факт, 2006. – 432с.
3. Стус В. Час творчості. – К.: Дніпро, 2005. – 704с.
Немає коментарів:
Дописати коментар