Тема попереднього повідомлення: Інверсія як засіб поетичного синтаксису в поезії В. Стуса та В. Симоненка
Уживання еліптичних конструкцій у поезії підпорядковане авторській меті «заощадити» мовні засоби, пришвидшити темп мовлення:
Вона – блискавка, а воно – лоша,
В нього – грива з шовку чорного,
В неї – груди з вогню білого.(І. Драч)
В нього – грива з шовку чорного,
В неї – груди з вогню білого.(І. Драч)
Опускаючи допоміжні присудки, виражені дієсловами-зв'язками «бути», І.Драч підкреслює лаконізм фрази, надає поезії розмовної інтонації, оскільки неповні речення характерні саме для усного мовлення.
Л.Костенко також використовує у своїй поезії еліптичні речення, нагромадження яких допомагає посилити динамічний аспект висловлювання:
Хто їде в м’якому.
Хто – у плацкартному.
Хто – в комбінованому.
Хто – в заґратованому.
Хто – у плацкартному.
Хто – в комбінованому.
Хто – в заґратованому.
Еліпсис часто трапляється в прислів’ях і приказках, тому використання його в художніх творах сприяє фольклорній стилізації, що, зокрема, спостерігаємо в поезії В.Стуса:
і Богородицею вийшла мева
з брунатною зорею у чолі.
Одна – червона. Друга – золотава.
Одна – солодка. Друга – аж терпка.
Одна – тяжка біда. А друга – слава.
з брунатною зорею у чолі.
Одна – червона. Друга – золотава.
Одна – солодка. Друга – аж терпка.
Одна – тяжка біда. А друга – слава.
У творчості І.Драча використання еліптичних конструкцій може надавати поезіям оповідної інтонації народної казки, зокрема початок вірша «Крила» нагадує традиційний фольклорний зачин:
Через ліс-переліс, через море навкіс
Новий рік для людей подарунки ніс:
Кому – шапку смушеву,
Кому – люльку дешеву,
Кому – модерні кастети,
Кому – фотонні ракети…
Новий рік для людей подарунки ніс:
Кому – шапку смушеву,
Кому – люльку дешеву,
Кому – модерні кастети,
Кому – фотонні ракети…
Також фігура еліпсиса допомагає розставити смислові акценти поезії, виділити важливі для передачі авторської ідеї слова:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
У наведеному прикладі за допомогою еліптичних речень В.Симоненко підкреслює унікальність, неповторність людини, спонукає цінувати кожну особистість.
Тема наступного повідомлення: Фігури безсполучниковості й багатосполучниковості в поезії шістдесятників
Література:
1. Драч І. Берло: Книга поезій / Передм. І.М.Дзюби. – К.: Грамота, 2007. – 912с.
2. Драч І. Вірші та поеми. – К.: Дніпро, 1991. – 213с.
3. Костенко Л. Вибране. – К.: Дніпро, 1989. – 559с.
4. Симоненко В. Вибране. – К.: Школа, 2002. – 253с.
5. Стус В. Палімпсести: Вибране. – К.: Факт, 2006. – 432с.
1 коментар:
А здається, так легко бути письменником http://znoclub.com/dovidnik-zno/353-yak-navchitisya-pisati-tvori-kilka-korisnikh-porad-abiturientam.html
Дописати коментар